torsdag 3 december 2009

Do you think about me now and then?

Homecoming - Kanye West

Åh, min favorit-reseblogg Ett annat New York har skrivit om Pearl River Mart, och jag liksom transporteras tillbaka i tiden.

Jossans och min första dag i NY. Efter att ha varit utelåsta i en timme har vi äntligen fått in våra saker i lägenheten, och nu bekantar vi oss så smått med vårt nya grannskap. Strosar Broadway nedåt tills det börjar bli slummigt, och vänder tillbaka. Då, från ingenstans, bryter åskregnet ut. Det blixtrar och dundrar och fullkommligt öser ner, på ett sätt som det bara inte kan i Sverige. Jossan, som utsatts för ett års Florida-skräckhistorier om folk som dött i blixtnedslag, sliter in mig i närmaste affär. Det visar sig vara just Pearl River Mart. Vi är som i en helt annan värld. En rörig asiatisk skattkammare i tre våningar, som rymmer allt möjligt och omöjligt. På undervåningen står en hel hylla med de vinkande katter som vi sett överallt i San Fransisco. Jossan frågar en liten kinesisk gubbe: Excuse me, the waiving cat. What does it mean? Han stirrar på oss en stund och väser sedan: LuckiCat!
En halvtimme senare har regnet upphört, och vi trillar omtumlade ut från Pearl River Mart. Jag är nybliven ägare till två små portmonäer, med texterna "If the shoe fits - buy it!" respektive "Coffee - the last cheap drug". Jossans fynd - tandpetare med baconsmak.

Utelåsta i NY - KANONKUL

Lucky cat!


Snälla, ta mig tillbaka dit och då?

1 kommentar: